Steunen – omschrijf, steun en raad de persoon!

Alle spellen | Alle reisspellen | Alle gezelschapsspellen

Voorbereiding

  • Kies iemand die een persoon in zijn hoofd ‘neemt’.
  • De overige spelers zijn een team en spelen tegen de ‘hoofdspeler’.

 

Spelregels Steunen

  • De ‘hoofdspeler’ moet om te beginnen de eerste letter prijsgeven van de persoon die hij in zijn hoofd heeft. Dit mag de eerste letter van de voor -of achternaam zijn.
  • De overige spelers moeten met omschrijvingen aan elkaar proberen letters te winnen. Als Speler B een omschrijving geeft van een persoon (waarvan de naam met de door de hoofdpersoon genoemde letter moet beginnen) en Speler C weet welke persoon hij bedoelt, moet Speler C ‘steun’ roepen.
  • Vervolgens moet de ‘hoofdspeler’ nadenken welke persoon Speler B bedoelt. Twee scenario’s:
    • 1) Als de ‘hoofdspeler’ het weet zegt hij ‘Het is niet ….’ en gaat het spel verder.
    • 2) Als de hoofdspeler het het niet weet, dan mag de persoon die ‘steunde’ (in dit geval Speler C) het zeggen. Als dit antwoord juist is, hebben de tegenspelers een Letter Gewonnen en moet de ‘hoofdspeler’ zijn tweede letter prijsgeven.

 

Dit spel gaat door totdat iemand van de tegenspelers de omschrijving geeft van de persoon die de ‘hoofdpersoon’ in zijn hoofd heeft. Deze persoon is dan de winnaar en mag de volgende ronde de ‘hoofdpersoon’ zijn.

 

Voorbeeld

  • Maarten, Bouke, Edgar en Jos spelen Steunen en Edgar is de ‘hoofdspeler’. Hij heeft de naam Annette Gerritsen in zijn hoofd en geeft de letter G prijs.
  • Jos doet een eerste omschrijving: “Lui dier uit een bekende strip” en Bouke steunt deze omschrijving. Edgar denkt een tijdje na en weet het niet. Bouke zegt ‘Gijs Gans’ en dit klopt. Edgar moet dus de volgende letter prijsgeven, de letter E
  • Jos heeft een omschrijving: ‘Samson’. Dit is te makkelijk en Edgar zegt ‘Het is niet Gert Verhulst’. Edgar hoeft dus geen letter prijs te geven
  • Maarten weet een cryptische omschrijving en zegt ‘Vis met verstand van Financien’. Bouke steunt dit en Edgar weet na lang nadenken niet wat Maarten bedoelt. Bouke zegt ‘Gerrit Zalm’ en dit is goed. Edgar moet dus weer een letter prijsgeven, de letter R
  • Bouke zegt ‘Mooie schaatster’ en Maarten steunt. Edgar laat weten dat dit de persoon is die hij in zijn hoofd had, dus Maarten mag het zeggen: ‘Annette Gerritsen’
  • Bouke heeft dus de juiste omschrijving gegeven en is de volgende ‘hoofdspeler’.

Doel is om zo lang mogelijk ‘hoofdspeler’ te zijn en zoveel mogelijk omschrijvingen van je tegenstanders te ‘counteren’.

Benodigdheden

  • Kennis van veel bekende namen

Contact

Weet je ook een spel?

Ook leuk

Tour de biere

Biggen

Quizavond

Triviant

Pingpongballen rollen

Meer spellen